Palma de Mallorca, a 10 de novembre 2014
Benvolgut senyor director:
La LOMCE estableix un marc jurídic que converteix el director d'un centre, i el seu equip directiu, en la peça clau del nou sistema educatiu. S'obre un nou horitzó per a la funció directiva, fins ara desconegut a les Balears i a la resta d'Espanya. Si l'autonomia d'un centre es limitava a poc més que a l'elaboració d'horaris, aprovació d'un reglament de centre i coordinació de projectes prèviament definits per la conselleria, a partir de la LOMCE la capacitat de decisió de l'equip directiu s'amplia enormement, tant en la gestió pedagògica del centre com en la gestió de recursos humans i materials, tot això amb un objectiu clar: la millora dels resultats.
Es pot dir que l'èxit o fracàs escolar dels alumnes serà l'èxit o fracàs dels equips directius
Encara que aquest lideratge i autonomia han de ser regulats normativament per legislació de desenvolupament, l'associació de professors "PLIS. EDUCACIÓ, PER FAVOR / PLIS. EDUCACIÓ, PER FAVOR ", creu que és convenient que els equips directius vagin planificant les seves línies d'actuació.
És per això que la nostra associació es dirigeix a vostè per, si ho estima convenient, acudir al seu centre i ampliar la informació sobre l'autonomia del director, per assessorar o per suggerir línies d'actuació. També podem dirigir-nos a un grup de directors o equips directius.
Com a avançament informatiu, a l'annex enumerem algunes de les competències, liderades pel director, que, segons la LOME, seran competència dels centres d'ensenyament
Atentament:
Carlos Serra Martín
Julián Ruiz-Bravo Peña
Olga Ballester Nebot
ANEX
AUTONOMIA GESTIÓ PEDAGÒGICA
- Aprovació dels PGA (en la LOE els aprovava el Consell Escolar)
- Planificació estratègica de materials i mètodes
pedagògics
- Establiment d'accions destinades
a fomentar la qualitat
educativa docent
- Instar a l'especialització d'un centre educatiu
- Instar a l'especialització d'un centre educatiu
• curricular (amb singularitats, organització
singular i corresponents
agrupacions curriculars)
• d'excel·lència
• de formació de professorat
• de millora rendiment escolar
• d'atenció alumnes amb necessitats especials
• especialització del
professorat (preàmbul)
- Autonomia per executar els plans d'acció
per a la millora de la qualitat
educativa
- Capacitat per fixar directrius de col·laboració amb altres
institucions o entitats
- Accions de qualitat reforçades, en ensenyament postobligatori, per la
possibilitat de reservar un 20% del barem d'admissió d'alumnes a l'expedient acadèmic. Possibilitat de reduir modular
el percentatge per evitar trencament de
criteris d'equitat i cohesió del sistema.
- Caràcter competitiu de les accions
AUTONOMIA GESTIÓ MATERIAL I DE RECURSOS HUMANS
- Capacitat de fixar requisits i mèrits específics per a professors funcionaris i interins
- Capacitat de rebutjar motivadament interins
- Capacitat de proposar motivadament nomenaments de professors
- Accions aquestes sotmeses al principi de mèrit i capacitat, autoritzades per l'Administració corresponent
- Decisió sobre admissió d'alumnes, d'acord a llei
- Capacitat per obtenir recursos complementaris
- Accions aquestes sotmeses al principi de mèrit i capacitat, autoritzades per l'Administració corresponent
- Decisió sobre admissió d'alumnes, d'acord a llei
- Capacitat per obtenir recursos complementaris
- Adopció de mètodes de gestió reconeguts en
l'àmbit europeu
Palma de Mallorca, a 10 de
noviembre de 2014
Estimado señor director:
La
LOMCE establece un marco jurídico que convierte al director de un centro, y a
su equipo directivo, en la pieza clave del nuevo sistema educativo. Se abre un
nuevo horizonte para la función
directiva, hasta ahora desconocido en Baleares y en el resto de España. Si la
autonomía de un centro se limitaba a poco más que a la elaboración de horarios,
aprobación de un reglamento de centro y coordinación de proyectos previamente
definidos por la conselleria, a partir de la LOMCE la capacidad de decisión del
equipo directivo se amplía enormemente, tanto en la gestión pedagógica del
centro como en la gestión de recursos humanos y materiales, todo ello con un objetivo
claro: la mejora de los resultados.
Se
puede decir que el éxito o fracaso escolar de los alumnos será el éxito o
fracaso de los equipos directivos
Aunque
este liderazgo y autonomía deben ser regulados normativamente por legislación
de desarrollo, la asociación de profesores “PLIS. EDUCACIÓN, POR FAVOR/PLIS. EDUCACIÓ, PER
FAVOR”, cree que es conveniente que los equipos directivos vayan
planificando sus líneas de actuación.
Es
por eso que nuestra asociación se dirige a usted para, si lo estima conveniente,
acudir a su centro y ampliar la información sobre la autonomía del director,
para asesorarle o para sugerir líneas de actuación. También podemos dirigirnos
a un grupo de directores o equipos directivos.
Como
adelanto informativo, en el ANEXO enumeramos algunas de las competencias,
lideradas por el director, que, según la LOME, serán competencia de los centros
de enseñanza.
Atentamente:
Carlos Serra Martín
Julián Ruiz-Bravo Peña
Olga Ballester Nebot
ANEXO
AUTONOMÍA GESTIÓN PEDAGÓGICA
-
aprobación de los PGA (en la LOE los aprobaba el
Consejo Escolar)
-
planificación estratégica de materiales y métodos
pedagógicos
-
establecimiento de acciones destinadas a fomentar la
calidad educativa docente
-
instar a la especialización de un centro educativo
·
curricular (con singularidades, organización
singular y correspondientes agrupaciones curriculares)
·
de excelencia
·
de formación de profesorado
·
de mejora rendimiento escolar
·
de atención alumnos con necesidades especiales
·
especialización del profesorado (preámbulo)
-
autonomía para ejecutar los planes de acción para la
mejora de la calidad educativa
-
capacidad para fijar directrices de colaboración con
otras instituciones o entidades
-
acciones de calidad reforzadas, en enseñanza
postobligatoria, por la posibilidad de reservar un 20% del baremo de admisión
de alumnos al expediente académico. Posibilidad de reducir modular el
porcentaje para evitar ruptura de criterios de equidad y cohesión del
sistema.
-
carácter competitivo de las acciones
AUTONOMÍA GESTIÓN MATERIAL Y DE RECURSOS HUMANOS
-
capacidad de fijar requisitos y méritos específicos
para profesores funcionarios e interinos
-
capacidad de rechazar motivadamente interinos
-
capacidad de proponer motivadamente nombramientos de
profesores
-
acciones éstas sometidas al principio de mérito y
capacidad, autorizadas por la Administración correspondiente
-
decisión sobre admisión de alumnos, de acuerdo a ley
-
capacidad para obtener recursos complementarios
-
adopción de métodos de gestión reconocidos en el ámbito
europeo